1. WORD - primele
noţiuni
U |
nul din cele mai bune programe de
redactare a textului este Word sub Windows. Cu acest program se pot edita
diferite texte, de la scrisori până la lucrări de cercetare.
Programul înlocuieşte vechea maşină de scris zgomotoasă şi are
avantajul că se pot tipări sute de copii fără a fi nevoie sa fie scrise
fiecare în parte. În acest capitol vom învăţa despre caracteristicile
principale ale programului Word şi despre cum să manipulăm cuvintele pe
ecran.
Pentru
a lansa programul Word, se execută clic pe pictograma Word, iar programul afişează o pagină de document goală.
|
În
zona de lucru goală există o liniuţă verticală care pâlpâie care se
numeşte reper de inserare.
Această linie începe din acelaşi loc până când începem să tastăm cuvintele.
Pentru
a introduce text folosim tastatura calculatorului. Atunci când începem să
tastăm, reperul de inserare se mută spre dreapta. În momentul în care ajungem
la marginea din dreapta a ecranului, în mod automat programul Word mută reperul
de inserare la începutul liniei următoare. Aceasta se numeşte "Word
wrapping" (aşezarea automată a cuvintelor). Nu apăsăm pe tasta Enter
pentru a începe o nouă linie decât dacă vrem să începem un nou paragraf. Atunci
când introducem mai multe linii decât ar putea încape într-un ecran, liniile de
text încep să se deruleze automat în sus astfel încât reperul de inserare să
rămână întotdeauna la vedere.
Pe
măsură ce deplasăm indicatorul mousului pe ecran vom observa că acesta îşi
modifică forma. Uneori are forma unei săgeţi, dar alteori are o forma
ciudată care seamănă cu litera I. Atunci când
indicatorul mousului se află în interiorul zonei text de pe ecranul nostru,
acesta are forma unui I. Acesta este
cunoscut sub denumirea de cursor. Putem executa clic cu acest cursor într-un
anumit loc pentru a efectua modificări între caractere, înainte şi după
cuvinte, şi aşa mai departe. De câte ori mutăm indicatorul mousului
în afara zonei de text, el se transformă în vechiul indicator în formă de
săgeată.
Deplasarea pe ecranul programului Word cu ajutorul
tastaturii
Apăsăm Deplasare
ď La
stânga cu un caracter
đ La
dreapta cu un caracter
ń În
sus cu o linie
ň
În jos cu o linie
Ctrl+ď La
stânga cu un cuvânt
Ctrl+đ La
dreapta cu un cuvânt
Home La începutul
unei linii
End La
sfârşitul unei linii
PgDn În jos cu
un ecran
PgUp În sus cu
un ecran
Ctrl+PgDn În partea de jos
a ecranului
Ctrl+PgUp În partea de sus
a ecranului
Ctrl+Home La începutul
documentului
Ctrl+End La
sfârşitul documentului
Motivul
numărul unu pentru care există programele de redactare este simplificarea
prelucrării. Redactarea este procesul de modificare a unei lucrări înainte
de a aşeza documentul pe hârtie. Pe vremea maşinilor de scris, textul
era pus pe hârtie imediat ce se apăsa tasta maşinii de scris. Dacă se
făcea vreo greşeală trebuia luat de la capăt cu o hârtie curată. sau se
încerca repararea greşelii cu tot felul de soluţii de ştergere
care nu făceau altceva decât să murdărească totul. Cu un program de calculator,
se poate tasta textul, se pot face modificări în text, se poate rescrie tot
textul şi rearanja fără a pierde timp, hârtie sau cerneală. Se fac toate
aceste modificări pe ecran utilizând o diversitate de tehnici, pe care le vom
vedea în continuare.
|
În
timpul prelucrării documentelor, vom vedea că, până la urmă, avem nevoie să
mutăm, să ştergem sau să copiem un text. Pentru a lucra în acest mod, va
trebui să învăţăm cum să selectăm un text. Textul selectat va apărea
evidenţiat pe ecran ca un negativ fotografic; scris cu alb pe fond negru
în loc să fie scris cu negru pe fond alb, cum apare textul normal. Selectând
textul, indiferent dacă e un caracter, un cuvânt sau mai multe paragrafe, avem
posibilitatea să-l prelucrăm rapid.
Pentru
a selecta un text cu mousul, mutăm indicatorul mousului în faţa primului
caracter pe care vrem să-l selectăm. Ţinem apăsat butonul din stânga al
mousului şi tragem mousul până la ultimul caracter al cuvântului sau
fragmentului pe care vrem să-l selectăm. Eliberăm butonul mousului şi
textul va fi selectat. Putem utiliza după aceea, o mulţime de comenzi care
au efect asupra textului selectat, cum ar fi copiere, mutare sau ştergere.
|
Există un mod de a selecta un
text şi prin intermediul tastaturii. Pentru aceasta mutaţi reperul de
inserare la începutul textului pe care vreţi să-l selectaţi.
Ţineţi apăsată tasta Shift
şi folosiţi săgeţile pentru a vă muta la sfârşitul
textului. Eliberaţi tasta Shift
şi textul va apărea evidenţiat. Pentru a selecta întregul document o
dată, apăsaţi tastele Ctrl+A
Mai
există o metodă de selectare a unui text pe care merită să o precizăm. În
marginea din stânga a zonei de text există o coloană nemarcată numită bara de selecţie (vezi figura
anterioară). Putem folosi această bară pentru a selecta părţi din text.
Atunci când indicatorul mousului se deplasează din document pe bara de
selecţie, el îşi modifică forma din I
transformându-se într-o săgeată cu direcţia nord-est. Când vom vedea
această săgeată, vom şti că indicatorul este în zona barei de
selecţie.
Pentru
a selecta un rând de text, mutăm indicatorul mousului la stânga liniei în zona
barei de selecţie. Executăm clic cu butonul din stânga al mousului şi
întregul rând este dintr-o dată evidenţiat. Dacă dorim să selectăm tot
paragraful, executăm dublu clic pe bara de selecţie. Pentru a selecta
întregul document, ţinem apăsată tasta Ctrl şi executăm clic oriunde pe bara de selecţie.
Ştergerea
unui text reprezintă o parte importantă din procesul de prelucrare. Programul
Word oferă mai multe moduri diferite de ştergere a unui text. Avem
posibilitatea să ştergem de la un singur caracter până la fragmente mari
de text sau chiar pagini întregi de text.
Pentru
a şterge un caracter aflat în dreapta reperului de inserare, apăsăm tasta Del sau Delete (Şterge) de
pe tastatură. Pentru a şterge un caracter aflat la stânga reperului de
inserare apăsăm tasta Backspace (Înapoi cu un spaţiu). Dacă apăsăm
şi menţinem apăsate tastele Del
sau Backspace, vor fi şterse
chiar mai multe litere odată.
Putem
şterge fragmente mari de text folosind tasta Del. Pentru aceasta selectăm textul pe care vrem să-l ştergem
şi apăsăm apoi, tasta Del.
|
Dacă din greşeală am
şters ceva ce nu voiam să ştergem putem recupera ceea ce am
şters. Deschidem meniul Edit
şi selectăm comanda Undo (Anulează), sau executăm clic pe butonul Undo de pe bara cu instrumente de
lucru. Comand Undo poate anula numai
ultima acţiune întreprinsă.
Posibilitatea
de a copia text dintr-un loc în altul poate fi într-adevăr foarte utilă pentru
prelucrarea documentelor Word. Interfaţa Windows are o mică caracteristică
grozavă, numită Clipboard (Memorie temporară), care ne este de un
real ajutor. Clipboard este o zonă de memorie temporară unde putem memora date
înainte de a le plasa în altă aplicaţie sau fişier. În Clipboard se salvează numai ultimul articol pe care noi
îl copiem sau mutăm.
|
Există
trei comenzi pe care le putem utiliza la manevrarea datelor dintr-o
aplicaţie sau fişier în altă aplicaţie sau fişier. Cut (Decupează), Copy (Copiază) şi Paste (Lipeşte).
Comanda Cut mută datele în
Clipboard. Atunci când deschidem fişierul sau aplicaţia în care vrem
să plasăm datele, folosim comanda Paste.
Comanda Copy este similară comenzii Cut, cu excepţia faptului că
datele originale rămân intacte. Comenzile Cut,
Copy şi Paste le găsim în meniul Edit al tuturor programelor Office.
Cel
mai uşor mod de a copia un text în programul Word este ca mai întâi să-l
copiem în Windows Clipboard. Selectăm textul pe care vrem să-l copiem,
deschidem meniul Edit şi
selectăm comanda Copy. (Sau putem
executa clic pe butonul Copy de pe
bara de lucru). În acest moment mutăm cursorul în locul în care vrem să punem
textul copiat şi executăm clic în acel loc. Deschidem din nou meniul Edit şi selectăm de data aceasta
comanda Paste. (Sau putem executa
clic pe butonul Paste de pe bara de
lucru).
Pentru
a simplifica operaţia de copiere şi lipire, selectăm textul pe care
vrem să-l copiem şi, apoi, indicăm spre locul unde vrem să copiem textul.
Ţinem apăsate tastele Ctrl
şi Shift şi executăm clic
cu butonul din dreapta mousului. Copierea este instantanee.
Să
presupunem că într-un document sau o scrisoare mai lungă am tastat greşit
numele unei persoane sau al unei firme. Deoarece am folosit numele greşit
în multe locuri ne vom folosi de o modalitate de a corecta rapid. Vom folosi
utilele comenzi Find (Caută) şi Replace (Înlocuieşte).
|
Comanda
Find caută prin tot documentul
textul specificat. Comanda Replace
înlocuieşte un cuvânt sau cuvintele specificate cu un text nou. Amândouă
comenzile se găsesc în meniul Edit şi de cele mai multe ori lucrează
împreună.
Pentru
a căuta un text deschidem meniul Edit
şi selectăm comanda Find. Va
apărea caseta de dialog Find. Tastăm
cuvântul pe care vrem să-l căutăm, selectăm orice opţiune pe care vrem să
o folosim la căutare şi, apoi, executăm clic pe butonul OK. Programul Word va găsi cuvântul.
Dacă vrem să înlocuim respectivul cuvânt cu unul nou, executăm clic pe butonul Replace pentru a deschide caseta de
dialog Replace (aici este locul în care începem să folosim comanda Replace).
Introducem cuvântul pe care îl căutăm în caseta Find What (Ce să Caute) şi
introducem cuvântul sau cuvintele înlocuitoare în caseta Replace With (Înlocuieşte
Cu). Selectăm opţiunile potrivite pentru căutare. Apoi, pentru a
începe căutarea şi înlocuirea, executăm clic pe butonul Replace. Atunci
când programul Word găseşte o apariţie a textului specificat, apare
caseta de dialog şi avem posibilitatea de a înlocui cuvântul sau de a
trece la următoarea apariţie a acestuia. Executăm clic pe butonul Replace All (înlocuieşte pe Toate) pentru a înlocui toate apariţiile
textului în restul documentului.
|
Putem
schimba modul în care arată textul pentru a crea efecte diferite. De exemplu,
să zicem că vrem ca o linie din notiţe să iasă în evidenţă. Putem
face ca toată linia să apară scrisă cu caractere italice sau, eventual, să o
subliniem utilizând posibilităţile de stabilire a formei caracterelor
şi aranjare în pagină a programului Word. Poate dorim ca titlul
documentului să iasă în evidenţă. Îl putem scrie cu nişte caractere
aldine (bold) şi le putem mări dimensiunea. Diversele facilităţi de
aranjare în pagină ale programului Word pot da o greutate şi o notă de
profesionalism tuturor documentelor.
|
Dacă ne dăm seama că am căutat
şi înlocuit un text în mod eronat, putem recupera totul dacă executăm clic
pe pictograma Undo (Anulează) sau dacă selectăm comanda Edit Undo (Anulează Prelucrare). Trebuie, însă, să selectăm comanda Undo
înainte de orice altă comandă.
Programatorii
editorului de texte Word sub Windows au pus pictogramele pentru toate comenzile
de aranjare în pagină pe o bară cu instrumente de lucru separată, numită
(adecvat) bara cu instrumente de lucru pentru aranjare în pagină. Este cea de a
doua bară pe care o vedem pe ecranul programului Word şi este plină de
butoane care controlează modul în care arată textul.
Executăm
clic pe oricare buton de pe bara cu instrumente de lucru pentru a activa sau
dezactiva caracteristicile de stabilire a formei caracterelor şi de
aranjare în pagină pentru a derula liste din care putem alege sau pentru a
controla cum este poziţionat textul.
|
În momentul în care vom ajunge
într-un stadiu avansat în utilizarea programului Word sub Windows, vom putea
chiar să modificăm bara cu instrumente de lucru. Avem la dispoziţie opt
bare cu instrumente de lucru din care putem alege sau s creăm o bară cu
instrumente de lucru adaptată cerinţelor. Deschidem meniul View şi selectăm comanda Toolbars (Bare cu instrumente de lucru) pentru a deschide caseta de dialog
Toolbars, unde vom găsi toate barele cu instrumente de lucru disponibile
şi în plus opţiuni pentru crearea propriei noastre bare cu
instrumente de lucru.
|
Corp de literă înseamnă un anumit stil
şi o anumită dimensiune a literei. Corpurile de literă sunt grupate în
familii, care se numesc, de exemplu, Times
Roman sau Courier şi fiecare
familie are un set propriu de dimensiuni măsurate în număr de puncte pe ecran
care, în general, sunt cuprinse între 6 … 72, uneori chiar mai mari. (În cazul
în care vrem să aflăm care este corespondenţa, un inch are 72 de puncte).
Corpurile
de literă, la fel ca şi dimensiunile disponibile din calculator depind de
modul în care am instalat interfaţa Windows şi de imprimantă. Bara cu
instrumente de lucru arată ce corp de literă utilizăm în momentul prelucrării
şi dimensiunea lui. Putem schimba corpul de literă sau dimensiunea lui,
executând clic pe săgeata îndreptată în jos de lângă numele corpului de literă
sau a dimensiunii de pa bara cu instrumente de lucru. Meniurile derulante care
apar afişează corpurile de literă sau dimensiunile disponibile. Selectăm
ceea ce dorim din listă pentru ca aceste atribute să poată fi utilizate.
Un meniu derulant de
|
Putem
schimba corpul de literă înainte de a începe să tastăm textul sau după aceea.
Pentru a schimba corpul de literă al textului existent, selectăm textul
respectiv şi utilizăm bara cu instrumente de lucru pentru aranjare în
pagină pentru a-l schimba. O altă variantă ar fi să selectăm comanda Font (Corp de Literă) din meniul Format
pentru a deschide caseta de dialog Font, în care putem face aceleaşi
tipuri de modificări.
În
cazul în care nu ştim ce fel de aranjare în pagină să aplicăm
documentului, utilizăm caracteristica programului Word, numită AutoFormat (Aranjare Automată în Pagină), care
frunzăreşte textul şi sugerează cum să-l aranjăm în pagină, putând
sau nu să fim de acord cu aceasta.
Pentru
a utiliza această caracteristică, deschidem meniul Format şi selectăm
comanda AutoFormat sau executăm clic pe butonul AutoFormat de pe bară cu instrumente de lucru. Va apărea o casetă
de atenţionare avertizându-vă că programul Word este gata să aplice
caracteristica AutoFormat. Executăm clic pe butonul OK.
Atunci
când apare caseta de dialog AutoFormat, putem accepta toate modificările de
aranjare în pagină executând clic pe butonul Accept (Acceptă). Pentru
a respinge totul, executăm clic pe butonul
Reject All (Respinge Tot). Pentru a revedea modificările,
executăm clic pe butonul Review Changes
(Revezi Modificări). Dacă revedem
modificările, putem decide ce comenzi de aranjare în pagina să păstrăm şi
pe care să le respingem. Executăm clic pe butonul OK pentru a ieşi din
caseta de dialog şi a sa aplica aranjările în pagină.
În
capitolul următor vom arăta chiar şi mai multe artificii pentru a controla
modul în care arată documentul inclusiv cum să aşezăm textul în document şi cum să-I adăugăm
caracteristici suplimentare cum ar fi grafice, antete şi tabele
2. TEHNICI DE PROIECTARE A DOCUMENTELOR
U |
n altfel de control al modului în
care arată documentele Word constă în utilizarea tehnicilor de
poziţionare, cum ar fi modificarea marginilor, poziţiile fixe de
scriere (tabs), aliniatele şi
alinierile. Toate aceste modificări afectează modul în care este spaţiat
textul în pagina de document şi astfel se vede cu ochiul liber ce
diferenţă mare este între un document care este simplu de citit şi
plăcut ochiului şi unul care ne îngrozeşte.
Înainte
de a începe să discutăm despre poziţionarea şi spaţierea
textului, trebuie să menţionăm că programul Word este prevăzut cu o riglă
pe care o putem folosi pentru a ne ajuta să ne aşezăm textul în pagina de
document. Dacă, la pornirea programului Word, această riglă nu există vom
deschide meniul View şi
selectăm comanda Ruler (Rigla).
|
Rigla
are câte două triunghiuri la fiecare capăt, triunghiuri care reprezintă
poziţia marginilor şi începuturile de alineat. Putem trage de aceste
triunghiuri în dreapta sau stânga de-a lungul riglei pentru a modifica
marginile documentului şi începuturile de alineat. În cazul în care
folosim poziţii fixe pentru scriere (tab)
acestea vor apărea, de asemenea, pe riglă sub forma unor mici simboluri bizare.
Marginea
este spaţiul dintre text şi chenarul paginii. Fiecare pagină are
patru margini: marginea din stânga, din dreapta, de sus şi de jos.
Marginile prestabilite sunt foarte bune, dar putem schimba oricare din margini
în funcţie de ceea ce avem nevoie. De exemplu, în cazul în care am scris o
scrisoare care se întinde foarte puţin şi pe a doua pagină, avem
posibilitatea să facem ca întreaga scrisoare să încapă perfect pe o singură
pagină ajustând marginile.
|
Putem
avea control asupra marginii din stânga şi din dreapta folosind rigla.
Pentru a modifica aceste margini, tragem de simbolul de margine respectiv până
la noua poziţie pe riglă. Un alt mod ar fi să utilizăm caseta de dialog
Page Setup (Configurarea Paginii) pentru a stabili marginile. Pentru a deschide
această casetă, deschidem meniul File
şi selectăm comanda Page Setup, Poziţia marginilor de pagină se află
pe eticheta Margins (Margini).
Executăm clic pe eticheta Margins pentru a o aduce în faţă.
|
Pentru
a modifica oricare dintre cele patru poziţii ale marginilor, executăm clic
pe săgeţile în sus sau în jos pentru a le mări sau micşora. Chenarul Preview (Vizualizare anticipată) din dreapta poziţiilor arată ce efect
are modificarea acestora asupra textului. Dacă dorim, putem tasta o anumită
dimensiune pentru margine în căsuţa respectivă de lângă săgeată. Executăm
clic pe butonul OK sau apăsăm tasta Enter pentru a ieşi din caseta de
dialog.
Atunci
când modificăm marginile, ţinem sub control modul în care aceste
modificări afectează textul. Putem aplica noile poziţii ale marginilor
întregului document, începând de la locul unde se află reperul de inserare, sau
numai unui fragment de text selectat. Pentru a modifica marginile unei anumite zone
din text, selectă textul şi modificăm apoi marginile. Pentru a modifica
marginile începând de la reperul de inserare, aşezăm cursorul acolo de
unde vrem să modificăm marginile.
Programul
Word ne dă posibilitatea să stabilim începuturile de alineat din text.
Începuturile de alineat sunt tot margini, dar care afectează paragrafele sau
liniile. De exemplu, atunci când începem un paragraf şi apăsăm tasta Tab
pentru a deplasa linia un pic la dreapta, creăm
un început de alineat. Atunci când scriem un text constând dintr-o listă
evidenţiată prin nişte semne numite "puncte" (bullets) în mijlocul unei pagini, am
creat un început de alineat.
Bineînţeles,
modul de creare a unui alineat prin apsarea tastei Tab este foarte simplu, dar mai
există şi alte metode. Pentru a crea un început de alineat pentru un
fragment de text în mijlocul unei pagini, selectăm textul şi apoi
deschidem caseta de dialog Paragraph
(Paragraf) după ce deschidem meniul Format şi selectăm comanda Paragraph. Putem controla
opţiunile pentru începuturile de alineat cu ajutorul atributelor din
eticheta Indents and Spacing (Începuturi de Alineat şi Spaţiere)
din caseta de dialog Paragraph.
Executăm
clic pe eticheta Idents and Spacing pentru a o aduce în faţa casetei de dialog.
În zona Identation (Creează Început de
Alineat), putem stabili începuturile de alineat din dreapta şi din
stânga. Executăm clic pe săgeţi pentru mărirea sau micşorarea
dimensiunii, sau tastăm o dimensiune precisă în caseta de text de lângă
începutul de alineat respectiv.
|
În
lista derulantă de opţiuni, numită Special,
putem stabili începutul de alineat pentru Prima Linie (First Line Ident) sau un început de alineat, numit
"suspendat" (Hanging).
Începutul de alineat pentru prima linie mută puţin la dreapta prima linie
din paragraf, dar lasă restul textului aliniat la marginea din stânga. Un
început de alineat "suspendat" lasă prima linie aliniată faţă de
marginea din stânga, dar deplasează restul liniilor de paragraf la dreapta.
Atunci când am terminat stabilirea începuturilor de alineat din caseta de
dialog Paragraph, executăm clic pe butonul OK.
|
|
Pentru stabilirea şi mai
rapidă a începuturilor de alineat, folosim butoanele pentru începuturi de
alineat de pe bara cu instrumente de lucru. Executăm clic pe butonul Mărirea începutului de alineat pentru a
stabili începutul de alineat la distanţă de o poziţie fixă. Executăm
clic pe butonul Micşorarea
începutului de alineat pentru a anula un început de alineat.
Pentru
a crea un început de alineat pentru o listă marcată cu puncte sau cu numere,
folosim butoanele Bullet (Punct) şi Number (Număr) de pe bara
cu instrumente de lucru. Pentru aceasta selectăm textul pe care vrem să-l
transformăm într-o listă şi executăm clic pe butonul potrivit. Pentru a
stabili un început de aliniat marcat cu puncte sau cu numere, înainte de a
începe să introducem textul, executăm clic pe butonul Bullet sau Number. De
fiecare dată când apăsăm tasta Enter, un nou punct sau număr va apărea pentru a
crea noul articol de listă.
Caseta
de dialog Paragraph conţine, de asemenea, comenzi pentru controlul
opţiunilor de paginare şi al spaţiului dintre liniile de text.
În secţiunea Spacing (Spaţiere), vom găsi parametrii Before (Înainte) şi After (După) (care se măsoară în puncte) pe
care îi vom utiliza pentru a stabili dimensiunea spaţiului înainte şi
după liniile de text. Deschidem lista Line
Spacing (Spaţierea liniilor)
şi vom găsi standarde de spaţieri între linii la un rând, la două
rânduri şi altele.
Executăm
clic pe eticheta Text Flow (Turnarea Textului) pentru a intra în
opţiuni-le de turnare a textului, pe care le utilizăm pentru a continua
turnarea textului de la o pagină la alta. De exemplu, opţiunea Window/Orphan Control (Control Văduvă/Orfan) poate face ca
nişte cuvinte sau porţiuni mici din text să nu fie abandonate pe
ultima linie a unei pagini sau pe prima linie din următoarea. Opţiunea Keep Lines Together (Păstrează Liniile Grupate) împiedică să
apară un sfârşit de pagină în mijlocul unui paragraf selectat.
Opţiunea Keep with Next (Leagă de Următorul) împiedică să apară
un sfârşit de pagină între două paragrafe anumite. Opţiunea Page Break Before (Sfârşit de Pagină Înainte de) plasează sfârşitul de
pagină înaintea unui anumit paragraf, şi nu în mijlocul lui sau după el.
Folosite în mod efectiv, opţiunile de paginaţie ne pot ajuta să creăm
documente care să fie prezentabile şi simplu de citit.
Culegerea poziţiei fie
Poziţiile
fixe reprezintă o altă modalitate de spaţiere strategică în document
pentru a-l face să arate mai bine. Poziţiile fixe ne vor fi foarte utile
atunci când vom încerca să aliniem coloanele de text din document.
|
Atunci
când apăsăm tasta Tab, cursorul programului Word sub Windows se mută peste un
stop al poziţiei fixe. Programul Word are stopuri de poziţii fixe
prestabilite la intervale de 1/2 dintr-un inch de-a latul paginii de document.
Aceste stopuri de poziţii fixe prestabilite sunt poziţii fixe
aliniate la stânga, ceea ce înseamnă că textul se aliniază la stânga, dar, nu
suntem obligaţi să utilizăm aceste poziţii fixe prestabilite. Putem
să stabilim propriile noastre poziţii fixe.
Pentru
a ne stabili propriile poziţii fixe avem nevoie de ajutorul casetei de
dialog Tabs. Deschidem meniul Format
şi selectăm comanda Tabs, care
ne va dezvălui caseta de dialog Tabs. Pentru a stabili o poziţie fixă,
tastăm poziţia dorită în inci în caseta de text Tab Stop Position (Locul
Stopurilor de Poziţii Fixe). Executăm clic pe butonul Set (Stabilire) pentru a stabili poziţia fixă care va apărea în
caseta de liste Tab Stop Position. Executăm clic pe butonul OK pentru a ieşi din caseta de
dialog. Pentru a aplica noua poziţie fixă creată apăsăm tasta Tab.
Caseta de dialog Poziţie fixă
|
Dacă
nu mai dorim poziţiile fixe prestabilite la distanţă de 1/2 dintr-un
inch, putem să le schimbăm cu ajutorul opţiunii Default Tab Stops (Stopuri de
Poziţii Fixe Prestabilite) din caseta de dialog Tabs. Executăm clic pe
săgeţile direcţionale pentru a selecta noi atribute prestabilite sau
le tastăm în caseta de text Defaul Tabs Stops.
Putem
alege să aliniem textul şi altfel faţă de poziţia fixă în
secţiunea Alignment (Aliniere) din caseta de dialog Tabs, avem
cinci tipuri de poziţii fixe la dispoziţie. Dacă alegem Left (Stânga), Center (Centru) sau Right (Dreapta) textul se
va alinia în poziţia respectivă faţă de poziţia fixă. Dacă
alegem Decimal (Zecimal), poziţia fixă stabilită de noi va alinia textul
faţă de punctul zecimal. Dacă alegem Bar
(Bară), în textul nostru va fi
plasată o bară verticală, iar textul ava fi aliniat în stânga barei (lucru care
ne poate ajuta atunci când încercăm să separăm coloane).
Secţiunea
Leader (Conducător) din caseta de dialog Tabs ne dă posibilitatea să
inserăm puncte, liniuţe sau linii neîntrerupte în spaţiul gol dintre
stopurile de poziţii fixe. Opţiunea prestabilită este să nu avem
inserat nimic între poziţii fixe (None).
Este
foarte simplu să stabilim poziţiile fixe folosind rigla. La capătul din
stânga al riglei există un simbol al unui tip de poziţie fixă. Executăm
clic pe el pentru a afla ce fel de poziţie fixă dorim să stabilim. Pentru
a stabili un stop de poziţie fixă nou, executăm clic în poziţia
dorită pe jumătatea de jos a riglei. Pentru a muta un stop de poziţie
fixă, tragem de el până la noua poziţie. Pentru a şterge un stop de
poziţie fixă, îl tragem afară de pe riglă. Atunci când stabilim stopurile
de poziţii fixe, acestea se aplică oricărui paragraf selectat de noi; dacă
nu am selectat nici un paragraf ele se aplică începând de la poziţia
reperului de inserare.
|
În
cazul în care nu mai ştim ce înseamnă fiecare simbol de poziţie fixă,
iată o tabelă care-i defineşte:
Deplasarea pe ecranul programului Word cu ajutorul
tastaturii
Simbol Ce face]
|
Poziţia
fixă la stânga
|
|
Poziţia
fixă de dreapta
Poziţia
fixă de centru
|
Poziţia fixă zecimală
Dacă
ne-am plictisit de toate stopurile de poziţii fixe pe care le-am creat,
scăpăm de ele. Putem trage fiecare simbol de poziţie fixă în afara riglei
sau putem deschide caseta de dialog Tabs în care selectăm Clear (Şterge) sau Clear All (Şterge Tot) pentru a şterge toate stopurile de
poziţii fixe.
Alinierea
se referă la modul în care textul este poziţionat orizontal în pagină, cum
ar fi la stânga, la dreapta sau centrat. Programul Word are prestabilită
alinierea la marginea din stânga. Putem, însă, schimba această aliniere.
Alinierea
bloc la dreapta aliniază textul faţă de marginea din dreapta. Alinierea
bloc la centru centrează textul între marginile din stânga şi din dreapta.
Alinierea bloc prin spaţiere aliniază textul atât faţă de marginea
din stânga, cât şi faţă de marginea din dreapta.
Putem
stabili alinierea textului înainte sau după ce începem să introducem caractere.
Cel mai rapid mod de a alege alinierea este să executăm clic pe butoanele de
aliniere de pe bara cu instrumente de lucru. Ilustraţiile de pe cele patru
mici pictograme arată modul în care va fi aliniat textul. Executăm clic pe acel
buton care să stabilească tipul de aliniere pe care îl dorim.
Dacă
nu ne place să executăm clic pe butoanele de pa bara cu instrumente de lucru,
putem utiliza comenzile pentru aliniere din caseta de dialog Paragraph.
Deschidem meniul Format şi selectăm comanda Paragraph pentru a obţine
acces la caseta de dialog Paragraph. Comenzile de aliniere se află într-o listă
derulantă din eticheta Idents and Spacing.
|
Butoanele de aliniere
|
|
Comenzile de aliniere au efect
asupra poziţionării orizontale a textului. Poziţionarea pe verticală
se face cu ajutorul comenzilor de aliniere pe verticală. Aceste comenzi se află
în caseta de dialog Page Stup din eticheta Layout
(Aranjare în Pagină). Pentru a le
găsi, deschidem meniul File şi
selectăm comanda Page Setup. N caseta de dialog, executăm clic pe eticheta
Layout pentru a pune opţiunile Layout în faţa casetei de dialog.
Executăm clic pe săgeata îndreptată în jos aflată sub titlul Vertical Alignment (Aliniere pe Verticală) pentru a derula o
listă cu opţiuni de aliniere pe verticală. Textul este în mod prestabilit
aliniat faţă de marginea de sus a paginii. Putem, însă, schimba şi
stabili aliniere centrată sau aliniere bloc prin spaţiere. Executăm clic
pe butonul OK pentru a ieşi din
caseta de dialog.
Un
stil este un grup de atribute de
stabilire a formei caracterelor pe care îl putem folosi de câte ori dorim pe
tot parcursul documentului. De exemplu, să presupunem că vrem să creăm un
document cu titluri, subtitluri sau chiar cu paragrafe speciale pentru tabele.
În loc să evidenţiem aceste fragmente şi să stabilim forma
caracterelor de fiecare dată, putem să stabilim anumite stiluri pe care să le
aplicăm. Astfel, singurul lucru pe care va trebui să-l facem va fi să selectăm
un anume stil (în comparaţie cu prima variantă în care trebuia să
deschidem multe meniuri şi casete de dialog).
Există
o singură problemă, stilurile se pot aplica numai câte unui singur paragraf.
Putem defini câte un stil pentru orice paragraf dintr-un document Word. Dacă
mai târziu modificăm stilul, toate paragrafele cărora li s-a aplicat stilul se
vor modifica automat conform noului stil. Să reţinem că în programul Word,
creăm un paragraf ori de câte ori apăsăm pe tasta Enter. Chiar dacă apăsăm pe
tasta Enter pentru a adăuga o linie goală între două paragrafe, linia goală
este, de asemenea, considerată un paragraf.
|
Atunci
când reperul de inserare se află într-un paragraf, numele stilului aplicat
acelui paragraf apare în caseta Style (Stil)
din capătul din stânga al barei cu instrumente de lucru. Stilul prestabilit al
programului Word este stilul Normal. Programul Word este livret cu alte câteva
stiluri, sau cu posibilitatea de a ne crea propriile noastre stiluri. Pentru a
aplica un stil, selectăm paragraful (sau paragrafele) pe care vrem să le
aranjăm. Executăm clic pe lista derulantă Style
de pe bara cu instrumente de lucru şi selectăm stilul pe care vrem să-l
aplicăm din caseta de stiluri. Dacă nu ne mulţumeşte nici unul din
stilurile din lista derulantă, putem deschide meniul Format şi selectăm comanda Style pentru a deschide caseta de dialog Style care conţine
mai multe stiluri gata alcătuite de programul Word.
Caseta de dialog Style |
Un
mod simplu de a crea propriul nostru stil este de a utiliza lista derulantă
Style. Mai întâi pregătim paragraful căruia vrem să-I aplicăm stilul nostru.
Includem orice atribut special pe care vrem să îl stabilim. Ne asigurăm că
reperul de inserare se află în acel paragraf şi apoi executăm clic pe
lista derulantă de pe bara cu instrumente de lucru. Introducem numele noului
stil, având grijă să nu folosim un nume care este deja al altui stil. Executăm
clic în afara listei sau apăsăm tasta Enter
şi noul nostru stil este creat. Acum putem să-l aplicăm apelându-l cu
ajutorul numelui, tuturor noilor paragrafe pe care le adăugăm documentului
nostru.
Un
antet sau o notă de subsol este un text care va fi tipărit în partea cea mai de
sus, sau, respectiv, cea mai de jos a paginilor documentului. Un antet sau notă
de subsol poate fi un simplu număr de pagină sau poate conţine titluri,
nume de autor, date, sau orice informaţie dorim. Putem plasa un antet de
subsol în fiecare pagină, sau la fiecare două pagini, sau orice combinaţie
dorim.
|
Pentru
a adăuga un antet sau pagină de subsol paginilor din documentul nostru, trebuie
mai întâi să afişăm pe ecran bara cu instrumente de lucru numită Header and Footer (Antet şi Notă de subsol). Pentru aceasta, deschidem meniul View şi selectăm comanda Header
and Footer. Va apărea bara cu instrumente de lucru Header and Footer. Tastăm în
caseta de text evidenţiată textul pentru antet sau notă de subsol. Putem
utiliza butoanele de aranjare în pagină de pe bara cu instrumente de lucru
pentru a comanda felul în care va arăta textul din antet sau nota de subsol.
Tabelul
următor descrie fiecare buton de pe bara cu instrumente de lucru pentru Header
and Footer.
Butoanele de pe bara cu instrumente de lucru pentru Antete
şi Note de subsol
Buton Descriere
|
Acestea ne permit să trecem din antete în note de subsol
şi zone din
document
şi invers
|
Acestea se
folosesc pentru a adăuga numărul de pagină, data sau ora
curentă
în antet sau nota de subsol.
|
Deschide caseta de dialog Page Setup, unde
putem selecta eticheta
Layout, care conţine opţiuni pe care
le putem utiliza pentru a controla ce
pagini sau ce combinaţie de
pagini vor avea antete şi note de subsol.
|
Comută între modul
de afişare al textului din document împreună cu
antetul/nota de subsol sau numai a
antetului/notei de subsol.
|
Închide caseta de dialog Header and Footer şi
ne întoarce în pagina de
document.
Atunci
când am terminat antetele şi notele de subsol, executăm clic pe butonul Close (Închide) din caseta de dialog Header and Footer. Dacă vrem să
revenim şi să modificăm antetul sau nota de subsol, deschidem iar caseta
de dialog Header and Footer şi operăm modificările. Pentru a şterge
un antet sau o notă de subsol, trebuie numai să ştergem textul din caseta
menţionată.
Tabelele
din programul Word ne permit să ne organizăm textul în formă de linii şi
coloane. Intersecţia dintre o linie şi o coloană se numeşte celulă. Fiecare celulă dintr-un tabel
poate conţine orice fel de text sau aranjare. De fapt, o celulă dintr-un
tabel poate conţine orice în afara unui alt tabel.
|
Pentru
a crea un tabel într-un document, executăm clic pe cursor acolo unde dorim să
aşezăm tabelul. Apoi, deschidem meniul Table (Tabel) şi
selectăm comanda Insert Table (Inserează Tabel). În caseta de dialog
Insert Table, stabilim câte linii şi coloane să conţină tabelul
(putem ajusta aceste numere mai târziu, din nou). În caseta Column Width (Lăţimea Coloanei), selectăm o lăţime pentru coloanele
tabelului. Selectăm Auto dacă dorim ca lăţimea paginii să împărţită
în mod egal în numărul de coloane ales. Executăm clic pe butonul OK şi în documentul nostru va fi
inserat un tabel gol.
Pentru
a scrie într-o celulă executăm clic în interiorul celulei. Apoi putem prelucra
un text în ea ca şi cum am face prelucrări în orice altă parte din
document. Dacă avem de introdus un text mai lung, acesta va fi scris pe mai
multe linii în interiorul aceleiaşi celule astfel încât să încapă în
lăţimea celulei. Iată o diagramă cu anumite combinaţii de taste
speciale care ne ajuta să ne deplasăm prin tabel.
Deplasarea prin tabel
Apăsăm Pentru
Tab Deplasare în
celula următoare din linie
Shift+Tab Deplasare în celula
anterioară din linie
Alt+Home Deplasarea în prima celulă
din linia în care ne aflăm
Alt+PgUp Deplasare în celula din
vârful coloanei în care ne aflăm
Alt+End Deplasare în ultima
celulă din linia în care ne aflăm
Alt+PgDn Deplasare în ultima celulă
din coloana în care ne aflăm
Putem
şterge foarte simplu conţinutul unei celule selectând-o şi
apăsând tasta Del. Putem
şterge, de asemenea, toate coloanele şi liniile. Pentru aceasta
selectăm orice celulă şi coloană pe care vrem să o ştergem. Deschidem
meniul Table şi selectăm Delete
Cells (Şterge Celule). În
caseta de dialog, selectăm Delete Entire
Row (Şterge Linie Întreagă)
sau Delete Entire Column (Şterge Coloană Întreagă). Executăm
clic pe butonul OK şi linia sau
coloana va dispărea. Celelalte linii şi coloane se vor deplasa pentru a le
ocupa locul.
Pentru
a insera o linie sau o coloană în tabel, ne deplasăm până la celula în dreapta
căreia vrem să adăugăm o coloană sau sub care vrem să adăugăm o linie. Apoi
deschidem meniul Table şi selectăm Table
Select Row (Selectează Linie Tabel)
sau Table Select Column (Selectează Coloană Tabel). Atunci când
este selectat totul, deschidem meniul Table din nou şi selectăm Insert Columns (Inserează Coloane) sau Insert
Rows (Inserează Linii) pentru a
insera instantaneu o linie sau o coloană nouă. (Putem insera o linie nouă la
sfârşitul unui tabel apăsând doar tasta Tab din ultima celulă).
Dacă
dorim să mărim lăţimea coloanei, putem utiliza cursorul mousului pentru a
trage de marginea coloanei până la noua ei dimensiune. Aşezăm cursorul
mousului pe marginea din dreapta a coloanei şi tragem de ea până la
lăţimea pe care o dorim. Dacă preferăm o metodă mai riguroasă, selectăm
întreaga coloană executând clic pe capătul de sus al primei celule din coloană,
deschidem meniul Table şi selectăm Cell
Height and Width (Înălţimea
şi Lăţimea Celulei). În
caseta de dialog care apare, executăm clic pe eticheta Column (Coloană) pentru a
o aduce în faţa casetei. Tastăm lăţimea dorită în caseta de text Width of Column (Lăţimea Coloanei) sau utilizăm săgeţile în sus sau în jos
pentru a stabili lăţimea. Executăm clic pe butonul OK sau apăsăm tasta Enter atunci când am terminat.
Putem
chiar să adăugăm şi chenare tabelelor. Pe ecran, programul Word ne
prezintă celulele din tabele separate de linii de grilă, dar aceste linii de
grilă nu apar atunci când tipărim documentul. Putem adăuga propriile linii sau
alte tipuri de chenare. Pentru aceasta, plasăm reperul de inserare oriunde în
interiorul tabelului. Deschidem meniul Table şi selectăm comanda Select Table (Selectează Tabel). Deschidem meniul Format şi selectăm comanda
Borders and Shading (Chenare şi Haşuri). În caseta
de dialog Borders and Shading executăm clic pe eticheta Borders pentru a aduce
în faţa casetei opţiunile respective.
|
În
secţiunea Presets (Prestabiliri), selectăm None pentru a şterge o grilă sau
un chenar, selectăm Border (Chenar) pentru a adăuga un chenar
tabelului, sau selectăm Grid (Grilă) pentru a adăuga un chenar în
jurul tabelului şi linii de grilă între celule. În secţiunea Line (Linie), selectăm grosimea liniei pe care vrem să o folosim. Atunci
când suntem mulţumiţi cu alegerile făcute, executăm clic pe butonul OK sau apăsăm tasta Enter. Tabelul va
avea la tipărire un chenar sau o grilă.
|
Alt mod mai rapid de a selecta
chenare este să executăm clic pe butonul Borders
de pe bara cu instrumente de lucru. Atunci când executăm clic pe el, va
apărea o bară cu instrumente de lucru pentru Borders în partea de sus a ecranului
cu pictograme care reprezintă stilurile de chenare.
O
imagine grafică este un fel de poză,
iar graficele realizate pe calculator sunt de fapt fişiere grafice
speciale. Programul Word ne dă posibilitatea să utilizăm fişiere grafice
create cu alte programe cum ar fi: Lotus, AutoCAD, Windows Metafiles,
Micrografx Designer şi altele. Dar şi programul Word are propriul set
de lucrări grafice, numite ilustraţii
(clipart).
|
Pentru
a include realizări grafice într-un document Word poziţionăm reperul de
inserare acolo unde vrem să inserăm ilustraţia. Deschidem meniul Insert
şi selectăm comanda Picture (Imagine). Va apărea caseta de dialog Insert Picture (Inserează Imagine). Executăm clic pe caseta de validare Preview Picture (Vizualizare Imagine) pentru a pune un X în casetă, ceea ce ne dă
posibilitatea de a vedea imaginea înainte de a o insera.
Dacă
vrem să folosim ilustraţiile programului Word, le găsim în catalogul
Winword - Clipart. Dacă dorim să inserăm o imagine dintr-un fişier salvat
de noi în altă parte pe disc sau pe dischetă, localizăm fişierul şi
îl inserăm. (O lucrare grafică dintr-un alt program trebuie să fie salvată
într-un format cu care poate lucra programul Word). În caseta de liste numită
File Name apare o lista de realizări grafice. Executăm clic pe fişierul pe
care îl vrem şi poza din el va apărea în caseta Preview. Acest lucru ne dă
posibilitatea de a parcurge toate ilustraţiile pentru a găsi pe aceea care
corespunde dorinţelor noastre. Atunci când executăm clic pe butonul OK, caseta de dialog se închide şi
ilustraţia va apărea în document.
Odată
ce am inserat o ilustraţie în document, putem să o selectăm pentru a o
redimensiona sau decupa. Executăm clic pe ea şi vor apărea în jurul ei opt
pătrate mici numite puncte de control
pentru selecţie. Indicăm cu mousul spre unul din aceste puncte de
control şi indicatorul mousului se va transforma într-o săgeată bidirecţională.
Tragem de punctul de control pentru a redimensiona ilustraţia. Pentru a
decupa ilustraţia (ceea ce înseamnă a arăta numai o anumită porţiune
din ea), ţinem apăsată tasta Shift
şi tragem de punctul de control spre interiorul pozei.
|
Pentru
a şterge o ilustraţie, o selectăm şi apăsăm tasta Del. Pentru a muta sau copia o
ilustraţie, o selectăm şi folosim comenzile Cut şi Copy din
meniul Edit sau butoanele Cut şi Copy de pe bara cu instrumente de lucru.
3. Înainte de tipărire
P |
rogramul Word are trei moduri de
vizualizare în care poate fi afişat un document. Până acum am fost în
modul de vizualizare Normal, condiţie prestabilită. În modul de
vizualizare Normal, putem vedea pe ecran toate atributele speciale pe care le-am
aplicat textului. Însă, unele aspecte din modul de aranjare în pagină sunt
simplificate pentru a mări viteza de prelucrare (de exemplu antetele şi
notele de subsol nu sunt afişate în modul de vizualizare Normal). Pentru a
vedea pagina exact aşa cum va fi tipărită, va trebui să comutăm în modul
de vizualizare Page Layout (Aranjare în Pagină).
Modul
de vizualizare Page Layout este ideal pentru retuşurile fine ale
detaliilor sin compoziţia paginii. Putem prelucra exact ca şi cum am
prelucra în modul de vizualizare Normal, dar în plus putem vedea antetele
şi notele de subsol şi toate celelalte detalii pe care le-am
încorporat în pagină. Pentru a vedea documentul în modul de vizualizare Page
Layout, deschidem mai întâi meniul View. Vom observa că printre diferitele
moduri de vizualizare afişate aici, unul are un semn în faţa lui;
semnul identifică modul de vizualizare curent. Pentru a schimba modul de
vizualizare, selectăm altul din listă. În acest caz selectăm Page Layout.
|
Modul
de vizualizare Page Layout poate să încetinească modul de lucru al
calculatorului datorită muncii în plus depusă de calculator necesară pentru a
putea să ne afişeze fiecare detaliu din pagină. Din acest motiv, ar fi
bine ar fi bine să comutăm înapoi în modul de vizualizare Normal de îndată
ce am terminat.
|
Dacă
vrem să examinăm structura documentului, trebuie să folosim modul de
vizualizare Outline (Contur). În cazul în care am ales
stiluri diferite pentru titluri, subtitluri şi textul normal putem vedea
structura documentului atunci când comutăm în modul de vizualizare Outline. În
modul de vizualizare Outline, programul Word afişează numai titlurile
şi textul subordonat din document (vezi figura următoare). Acest lucru ne
ajută să rearanjăm rapid titlurile, subtitlurile şi celelalte. Astfel
putem, de asemenea, aplica noi stiluri cu uşurinţă. Pentru a vedea un
document în modul de vizualizare Outline, deschidem meniul View din nou şi
selectăm modul de vizualizare Outline.
|
Dacă
nu ne mulţumesc modurile de vizualizare afişate putem să încercăm
caracteristica de focalizare a programului Word. Comanda Zoom (Apropie sau Depărtează)ne
dă posibilitatea să vedem documentul în diferite perspective, începând de la
foarte aproape (pentru a vedea de aproape un corp de literă sau o dimensiune de
caracter) până la o vedere de ansamblu (pentru a vedea întreaga aşezare în
pagină). Deschidem meniul View şi selectăm comanda Zoom pentru a deschide
caseta de dialog Zoom, în care putem comanda cât de mult să mărim ceea ce este
pe ecran. Sau putem executa clic pe lista derulantă Zoom de pe bara cu
instrumente de lucru şi putem selecta atributul de dimensiune de acolo.
|
Programul
Word sub Windows ne oferă o caracteristică de verificare a ortografiei, un
dicţionar de sinonime şi o caracteristică de verificare gramaticală
pentru a ne ajuta să facem o comunicare
la cel mai înalt nivel. Odată ce am verificat lucrarea, am examinat-o cu Print
Preview şi ne-am asigurat că totul este în ordine, suntem gata pentru a
începe tipărirea.